Dublin 2013

Medlemsresa till Dublin 2013

SFAF arrangerade en studieresa till Dublin på Irland den 18-21 juli 2013 och 23 av våra medlemmar deltog på resan, som kom att innehålla besök på såväl stuterier som galoppbanor, samt gemytligt umgänge med god mat och dryck.

Caroline Kennedy och Martin Buick från Irish Thoroughbred Marketing (ITM) hade öppnat en massa dörrar för oss genom att boka studiebesök, luncher och middagar, vilket gjorde att allt gick smidigt, tack för det!

örsta dagen besöktes Derrinstown Stud där vi fick titta på hingstar som Arcano, Haatef, Intikhab och Tamayuz. På kvällen var det tävlingar på Leopardstown, där vi bland annat fick se Aiden O’Briens 17-åriga dotter Ana vinna ett lärlingslopp mot idel manliga kollegor. Intressant och glädjande att notera var att loppet, som ingick i ”Hands & Heels”-serien, reds just ”för händer och hälar”, det vill säga utan att ryttarna ens hade något spö med sig.

Dag 2 var huvudmålet Coolmore Stud, och eftersom det är ”a long way to Tipperary” så tog färden dit närmare två timmar, men stämningen var god i bussen och luftkonditioneringen tog udden av den för Irland unika hettan på uppåt 29 grader som rådde utanför. På Coolmore fick vi bland annat träffa världens ledande avelshingst Galileo, ett andäktigt möte för många av oss. Vi besökte också Coolmores eget museum över de oerhörda framgångarna, och där hade de Sadler’s Wells uppstoppad i naturlig storlek och i mycket naturtroget skick (vi fick tyvärr inte ta foton där inne).

Efter en god lunch på en genuin irländsk pub som hette McCarthys, gick resan vidare till Kildangan Stud och hingstar som Cape Cross, Helmet, Raven’s Pass, Shamardal och Xaar. Gemensam för alla stuterier var att vi blev mycket väl mottagna och att anläggningarna i sig – även utan hästar – var så vackra och välskötta att de kunde ha varit värda ett besök bara för detta. Det enda som var lite synd var att vi inte fick se några föl eller åringar – på samtliga ställen hade man dessa på annan ort och det gick inte att ordna så vi kunde komma dit.

På vägen hem från Kildangan stannade vi till vid ett varuhus som sålde utrustning för häst och ryttare och en mängd presentartiklar och souvenirer. Det blev en hel del shopping för många, medan andra valde att bara ta det lugnt med en kall dryck i det intilliggande caféet. Middagen avnjöts på ännu en genuin irländsk pub, The Hanged Man, där servicen var utmärkt och maten till full belåtenhet, och några stannade kvar en stund extra och diggade irländsk musik.

På lördagen var förmiddagens utflykt förlagd till the Irish National Stud, där vi fick se Invincible Spirit, Big Bad Bob och Dragon Pulse. Även här fanns ett museum, som belyste irländsk fullblodsavel och galoppsport i stort. Vi besökte också the Japanese Garden, och shoppade i souvenirbutiken. Efter en lättare lunch gick bussen hem till hotellet igen – vi bodde på fyrstjärniga spahotellet Osprey Hotel i Naas – för att vila upp oss lite inför eftermiddagens tävlingar på The Curragh, där vi skulle få se Irish Oaks.

När vi kom till The Curragh blev vi emottagna i ITMs privata loge, där vi bjöds på smörgåsar och förfriskningar och hade god överblick över tävlingarna, men de flesta av oss valde att röra oss mellan denna plats och folkvimlet runt ledvolt och målområde, för att få känna närheten till hästarna. På publikplats fanns också ett stort antal utställare som sålde hattar och väskor, utrustning till häst och ryttare, smycken och godsaker.

Irish Oaks vanns av Chiquita, som faktiskt fick sin första seger, men som hade varit tvåa i Franskt Oaks i föregående start. Det var fyra hästar nästan på linje i mål och galoppdomstolen undersökte löpningsförloppet efter att det hade varit lite vingel sista biten, men ordningsföljden kvarstod.

En händelserik och trevlig dag avrundades på bästa sätt på restaurangen The Brown Bear, där vi satt utomhus och åt och drack gott i högsommarvärmen tills solen gick ner. Sedan fick vi skjuts tillbaka till hotellet i den fina buss som ITM ställt till vårt förfogande under hela resan, och som även tog oss till flygplatsen för hemresan på söndagen. Ett varmt tack till Caroline Kennedy på ITM för all hjälp och service!

Nadja Bellander

Text och bild

Med på resan var:

Marie Ahlqvist, Stefan Ahlqvist, Roger Asp, Nadja Bellander, Marianne Dufva, Anna Fischer, Per-Johan Eriksson, Tommy Gustafsson, Bo Helander, Eva Isacsson Sjunnesson, Annette Johansson, Karin Johansson, Per-Olof Johansson, Bent Larsen, Gun-Britt Lithander, Annika Ljungmark, Michael Lundgårdh, Helene Lundgårdh, Chris McCarthy, Berit Sjöberg, Ivan Sjöberg, Sivert Sundell och Stefan Uppström

Arcano visas för oss på Derrinstown Stud

På Coolmore fick vi bland annat träffa världens ledande avelshingst Galileo

Shamardal var en av hingstarna vi fick se på Kildangan Stud

Annika och Chris mätta och glada