Newmarket 2016

Medlemsresa till Newmarket 2016

Studieresa med SFAF till Newmarket 4-7/7 2016

4/7

En liten grupp uppfödare (nio stycken) kliver upp mycket tidigt och beger sig till sin närmaste flygplats och tar planet till Stanstedflygplatsen norr om London.

Vår gemensamma minibuss tar oss direkt till Kirsten Rausings fina Lanwades Stud. Där får vi se hingstarna Archipenko, Sir Percy och Sea The Moon samt hela den fantastiska anläggningen trevligt presenterade av Kirsten Rausing.

Därefter styr minibussen till närliggande St Simon Stud, som även det ägs av Kirsten Rausing och vi blir presenterade för många fina avelsston med sina föl. Det är imponerande att se dessa välskötta anläggningar med de fina hästarna!

Den soliga förmiddagen avslutades på Lanwades där Kirsten Rausing bjöd på en delikat lättare lunch som vi njöt av en god stund, med trevlig samvaro och intressanta resonemang.

Därefter tar vi oss till hotellet för incheckning. Hotel Premier Inn ligger mycket centralt och man kan promenera längs med huvudgatan till Tattersalls auktionsanläggning på några minuter. Rummen upplevdes rena och fina och alla var nöjda.

Bara ett snabbstopp på hotellet, för vi besöker Dalham Hall redan tidigt på eftermiddagen. Denna anläggning putsades och fejades alldeles extra under tiden vi var där för allt skulle vara tiptop inför hingstvisningarna och de spektakulära middagarna i de vita tälten.

Bland alla de fina hingstarna vi fick se ute i de enorma hagarna glänste Dubawi lite extra.

Efter Dalham Hall fick vi lite välkommen eftemiddagsvila på hotellet. Frampå kvällen gick vi ut på kinarestaurang och blev serverade härlig asiatisk mat. Därefter nattinatti.

5/7

Några morgonpigga uppfödare klev upp tidigt för att se alla hästarna träna på Warren Hill. Det är fantastiskt att se alla dessa hästar. Omkring tre tusen hästar tränas i Newmarket och är man uppe tidigt så är det hästar precis överallt. Bör upplevas!

Under dagen besöker vi två av alla berömda stuterier; Juddmonte Stud och Cheveley Park Stud.

På det förstnämnda slås man direkt av den oerhört vackra anläggningen. Hingstarna vi får se är Bated Breath, Dansili, Kingman, Oasis Dream och inte minst FRANKEL! Jag måste erkänna att jag blev, och fler med mig tror jag, lite starstruck av att få gå fram och klappa lite på denna världsstjärna. Till råga på allt får vi dessutom nöjet att klappa om Frankels egen (?) katt.

På Cheveley Park Stud blir vi förevisade hingstar på löpande band. Alla mycket välskötta och belevade.

De små tegelhusen med de röda dörrarna ger ett mycket trevligt intryck och hingstarna vi såg var Dutch Art, Garswood, Kyllachy, Lethal Force (äntligen en skimmel!), Mayson, Medicean samt deras fina PIVOTAL som trots sin ålder såg mycket fräsch ut.

På kvällen bjöd GBRI - Great British Racing International, på finmiddag på The Jockey Club Rooms. Dessa vackra salonger och omgivningar är en otrolig upplevelse. Dessutom mycket god mat och dryck.

6/7

Hela dagen spenderades på Tattersalls auktion. Mycket folk som vanligt, från lite överallt i världen, och man springer naturligtvis på en hel del andra svenskar. En del var lite köpsugna och en och annan häst blev inropad. Det var en riktigt varm dag och det var skönt att sätta sig en stund i skuggan och bara ta in atmosfären, den som vi hästfolk kan uppskatta så.

Middagen på kvällen stod Tattersalls och GBRI för och maten var mycket god, som alltid faktiskt på Tattersalls restaurang.

7/7

Sista dagen i Newmarket var vi på fina tävlingar på July Course och det var Ladies Day så gissa om det var många snygga kvinnor i farten. Det var massor av människor och lite trångt men naturligtvis en upplevelse att inse att det är så här det ska se ut när det bjuds på galopp av finaste sort.

Tiden går som bekant snabbt när man har roligt så rätt som det var satt vi i taxin på väg mot flygplatsen och kvällsflyg hem till Sverige. Vi hade fått några intensiva innehållsrika dagar tillsammans i Newmarket och jag tycker vi hade det riktigt trevligt!

Tack till Stefan Uppström och Amanda Bossom på GBRI* som planerat resan!

Vid tangenterna

Helena Sigfridsson

Kirsten Rausing med några av hennes åringar på Lanwades Stud.

På Lanwades Stud inför hingstvisningen.

Åringar på Lanwades Stud.

Dubawi på Dalham Hall.

Dalham Hall

Frankel på Juddmonte Stud.

Frankel.

Pivotal på Cheveley Park Stud.